Постинг
15.07.2021 10:29 -
Стилове на възпитание
Автор: decatani
Категория: Тя и той
Прочетен: 590 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 16.07.2021 10:28
Прочетен: 590 Коментари: 0 Гласове:
3
Последна промяна: 16.07.2021 10:28
- Авторитарен (автократичен) – проекция върху детето на собствения начина на поведение, свързан с подчинение на строги правила; всички решения се взимат от възпитателя. Характеризира се с високо ниво на контрол – приучаване към послушание, задължително изпълнение на изискванията без право на собствено мнение и самостоятелност, насаждане на дисциплина, използване на наказателни и репресивни методи на възпитание, непостоянство в общуването, внушаване на безразличие към обществото.
Резултатите от авторитарното управление са или увеличаване на съпротивата, или увеличаване на зависимостта. По правило децата са затворени, неприветливи, непретенциозни, боязливи и раздразнителни. Като юноши или възрастни са подтиснати и зависими или възпроизвеждат същия агресивен стил на поведение. Имат емоционални проблеми и нерядко психически разстройства.
Авторитетен (авторитетен, но демократичен) – контрол, пълноценно общуване, поощряване на дискусиите относно правилата на поведение, съвместно вземане на решения. В такава атмосфера възпитателя има власт, изразяваща се в грижи и съвети към децата. Признават и поощряват растящата автономност, отговорността и самостоятелността и „правото на глас”. Готови са да отстъпят ако е целесъобразно.
Този възпитателен стил оказва най-благоприятно влияние върху децата. Атмосферата на взаимно доверие, уважение и обич формира просоциално поведение и готовност за самостоятелен живот. Децата са адаптирани, уверени в себе си, с развит самоконтрол и висока самооценка.
- Либерален - ниско ниво на контрол, сърдечни отношения, децата са принудени често да взимат самостоятелни решения. Слаба дисциплина, поведението на детето не се регламентира чрез забрани и ограничения, предоставя му се почти пълна свобода. Възпитателите общуват открито и изключително чувствено, комуникацията е в направление от детето към тях.
Резултатите от подобно възпитание могат да бъдат различни – деца, които са глезени и склонни към непослушание, агресивност и деца, които са неадекватни и импулсивни към другите. Ако възприемат стил като равнодушие и отхвърляне, ще осъждат родителите си за пропуснатото време. В някои случаи могат да се превърнат в активни, творчески личности. Крайност на либерализма е свръхлибералният възпитател, пълна противоположност на авторитарния. Не се предлагат модели на поведение и ясна ориентация в живота. В резултат децата се оказват неподготвени за разочарованията, ограниченията и отговорностите. Могат да се превърнат в егоисти, егоцентрици, могат да изпитват страх и неувереност.
- Индифирентен (хаотичен) – непоследователно ръководство (авторитаризъм, либерализъм, демократизъм). Налице е ниско ниво на контрол, ниско изразени ограничения и изисквания, хладни отношения, липса на интерес към възпитателните функции и възпитателен такт, безразличие към децата. Тези хора са „закрити” за общуване и обременени със собствените си проблеми. Не възприемат и обсъждат чужди гледни точки, ограничават поведението на детето в тесни рамки. Някои от тях появяват максимализъм, критикувайки всичко, което детето прави, нерядко му възлагат нереални надежди, изисквайки то да е изцяло зависимо от тях. Други са напълно безразлични и враждебни към децата, провокирайки стремеж към изява на разрушителни импулси в поведението.
Резултатите са снижаване на самооценката, нетърпимост и стрес, стремеж за харесване на всяка цена, антиобществени изяви.
- Традиционен (нормален) стил. Двамата възпитатели имат различни възпитателни стилове, (единия – авторитарен, другия – демократичен). От значение е взаимното уравновесяване на влиянието на възпиатателите върху детето. Изкуството на възпитание в средата е свързано с баланс между степента на контрол и топлота. Това предполага, от една страна, ограничаване на автономията, постепенно „внушаване” на определени ценности и изграждане на вътрешни бариери, усвояване и интернализация на социално-приемливи норми и просоциално поведение, а от друга, стимулиране на инициативност, самостоятелност, увереност в себе си и независимост.
Facebook: Академия за родители XXI век
За мен: https://decatani.blog.bg/tq-i-toi/2020/06/13/psihologicheski-konsultacii-galina-georgieva.1714929
Надписи на кановете Омуртаг, Маламир и П...
Лъво-биковете пред Софийската съдебната ...
ЗА РИМСКИТЕ ПЪТИЩА...
Лъво-биковете пред Софийската съдебната ...
ЗА РИМСКИТЕ ПЪТИЩА...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари