Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.09.2013 14:35 - КРИЗАТА НА ТРЕТАТА ГОДИНКА
Автор: decatani Категория: Тя и той   
Прочетен: 1897 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 02.09.2013 14:46


image    Главната причина за кризата на третата година, която може да трае от няколко седмици до няколко месеца, е появилата се потребност у детето от промяна във взаимоотношенията с възрастните. Детето иска да бъде зачитано и уважавано желанието му да прави само пожелани от него действия. Незачитането на тази потребност и стремежът за намеса в неговата самостоятелност води до задълбочаване на тази криза.

   Възрастните често свързват желанието на детето да направи нещо само с неуместен каприз или налагане на волята. Съображението, че детето е малко и няма да се справи с определена дейност (хранене, обличане и др.), често мотивират тактиката на изземване на неговата инициативност и превръщането му в послушен обект на обслужване.

   Възрастните ограничават свободата на детето и раждащата се самостоятелност, защото се страхуват, че то няма да се справи с определено действие или ще го изпълни лошо. Те бързат и не желаят да почакат, тъй като това, което те биха направили с лекота и бързина, детето би забавило с неумелите си и несръчни действия. Такива родители просто не си правят труда да разберат защо детето им така настоятелно иска да извърши определно действие само. Те никак не обичат това „Аз искам”. В него виждат твърде ранно посегателсво върху собствения си безприкословен авторитет. Виждат опасност за неограничената си власт над детето и избор на свобода за действие.

   В грубото вмешателство и пресичане на тези първи опити за самостоятелна дейност на тригодишните деца психолозите откриват по-късни прояви на стеснителност, плахост,неувереност в себе си и др.  

   Постоянната опека над всичко, което детето прави, прекъсването и изземването на неговата инициативност очертават липсата на инициативно поведение и появата на страх и неувереност в неговото бъдещо поведение на подрастващ и възрастен. Може да развие непохватност и комплекси като „Аз не умея”, „Аз не мога” и др., които да се проявяват в по-късната му възрат.

 

-         Затова възрастните не бива да забравят, че подготовката на детето за бъдещия му самостоятелен  живот  с уважението и зачитането на тези първи опити за самостоятелност, които трябва да бъдат насърчавани с тактика от типа на „Опитай сам”, „Ти можеш”, „Ти вече си голям(а) и можеш да се справиш” и т.н.

-         И макар че първите самостоятелни действия на детето са твърде мудни и неумели, възрастните не бива да искат от него, то да ги изълни така, както биха го направили самите те. Навиците на детето се  формират постепенно и в резултат на продължителни упражнения.

-         Необходимо е възрастните да се въздържат от репресивни досаждания и дидактически поучения и да се намесват само тогава, когато поведението на детето нарушава наистина важни правила и норми.

Facebook: Академия за родители XXI век

Академия за "Родители 21-ви век" гр.Варна



Тагове:   дете,   възпитание,   родители,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: decatani
Категория: Тя и той
Прочетен: 444489
Постинги: 114
Коментари: 72
Гласове: 132
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930